2016-04-12 10.01.37

Kelp, nori, wakame – Din sköldkörtel kan behöva lite alger

Tuesday 12 April 2016

Vi har fått många frågor om sköldkörteln från våra kunder på senaste tiden, så vi tyckte det var dags att ge lite tips på vad du kan göra för att stödja och balansera sköldkörtelns funktion. Och eftersom veckans japanska special så passande innehåller alger som är rika på jod – ett viktigt ämne för sköldkörtelns funktion – kommer här lite fakta om just jod.

Jod är kritiskt för bildandet av sköldkörtelhormoner. Brist på jod kan orsaka förändringar hos sköldkörteln som direkt leder till dålig ämnesomsättning och sämre immunförsvar. Brist främjar skador på sköldkörteln orsakade av fria radikaler, vilket hotar körtelns funktion. Jod blockerar olika föreningar från att fästa på och ackumuleras i sköldkörteln, ämnen som t ex fluor och så kallade goitrogens, ämnen som kan störa sköldkörtelns funktion och kan orsaka bl a struma.

Sköldkörteln ingår i det endokrina systemet, som är ansvarigt för bildandet av olika hormoner och hormonbalansen i kroppen. Jod bidrar till funktionen hos hormonreceptorer i kroppen genom att hjälpa hormonerna att kommunicera, samverka, effektivt. Jod finns i hög koncentration även i andra körtlar i det endokrina systemet, som t ex äggstockar och bröstvävnad, där det främjar omsättningen av östrogen och kvinnor kan vara särskilt känsliga för en störd sköldkörtelfunktion.

Jod är också grundläggande för rätt utveckling av hjärnan och kognitiv förmåga. Många studier har visat betydelsen av jod under graviditet när kognitiv förmåga grundläggs. Speciellt viktigt är jod i slutet av graviditeten när hjärnan växer som mest. Jod anses också kunna dra ut vissa tungmetaller ur kroppen.

Brist på jod kan leda till glanslöst och skört hår, håravfall, blekhet och väldigt torr hud, låg energi, svårighet att hantera temperaturförändringar – så mycket att du kan ha svårt att överhuvudtaget känna dig varm – , dålig koncentration, förstoppning, depression, svullna ögon och utmattning.

Att jodbrist har blivit vanligare kan bero på att jorden i modernt jordbruk blir alltmer utarmad.

Miljöföroreningar förvärrar också en brist på jod genom att de kan tränga undan jod i kroppen, dessutom bidrar de till bildandet av fria radikaler. I Sverige har jod länge tillsatts till salt. Färdiglagad mat innehåller dock ofta inte jod, vilket kan vara en bidragande orsak till att jodbrist är vanligt hos de som äter mycket snabbmat.

Havssalt  och himalayasalt innehåller ofta låga nivåer av jod. Men alger som bland annat kelp, nori, wakame, arame, hiziki och kombu tillhör den bästa källan till jod. En matsked wakame innehåller till exempel ca 80 µg. Rekommenderat dagligt intag av jod beror på mycket, bland annat ålder och om du är gravid eller ammar. För en vuxen person ligger det runt 150 µg. Överskott är ovanligt, men du kan få i dig för mycket jod. Därför bör du vara försiktig om du äter mycket jordiskt kosttillskott. Vi rekommenderar att du själv kollar upp rekommenderat intag för just dig och tar prover om du misstänker jodbrist.

Att prova veckans special på Matapoteket med nori och wakame törs vi dock påstå är helt säkert! Och alger innehåller så mycket mer nyttigheter än jod, som omega-3 fettsyror, antioxidanter, mineraler… mer om det en annan gång. Du kan också alltid välja Havspinnen från vår tapasmeny! Den innehåller kelp, den jodrikaste föda som går att hitta på planeten, med så mycket som 2000 µg per matsked. Men oroa dig inte, det behövs bara lite kelp för att ge den goda havssmaken!

Välkommen!