broccoli

Superbroccoli

Wednesday 18 May 2016

Egentligen är alla grönsaker superfood, men broccoli tillhör de där som ger dig dussintals, kanske till och med hundratals med näringsämnen som är bra för din hälsa. Broccoli tillhör familjen korsblommiga växter (Eng. cruciferous) som tillsammans med bland annat brysselkål, grönkål och blomkål är en av de bästa hälsofrämjande grönsakerna. De innehåller bland annat den svavelrika föreningen sulforaphane som det har forskats mycket på och som har visat sig ha effekt på många av våra vanligaste sjukdomar:

Cancer
Föreningen glucoraphanin- en föregångare till sulforapahne – stärker cellenzymer som skyddar cellen från molekylära skador som orsakas av cancerfrämjande kemikalier. Man tror att glucoraphanin åstadkommer en reaktion hos kroppen som får den att trigga igång sitt antioxidantförsvar. Ett annat enzym i broccoli, myrosinas skapas när det kommer i kontakt med glucoraphanin, vilket händer när grönsaken hackas eller tuggas, en kemisk reaktion som procucerar isotiocyanater. Isotiocyanater kan avlägsna cancerframkallande ämnen och döda cancerceller vilket förhindar tumörer att växa.

Studier har också visat att sulforaphane normaliserar DNA-metylering. DNA-metylering är en del av den epigenetiska koden och den är delaktig i hur gener regleras, främst om gener är påslagna eller avslagna. Epigenetik handlar om hur yttre faktorer som t ex den mat vi äter påverkar uttrycket av de gener vi har. Det innebär att även om du har en gen som kan påverka sannolikheten för dig att få en viss typ av sjukdom, t ex cancer, kan yttre faktorer som livsstil påverka om den genen kommer att aktiveras eller inte.

Till exempel har mer än en studie visat att bara tre portioner av broccoli i veckan kan skydda män från att utveckla prostatacancer. Det är endast tio broccolibuketter i veckan. I en av dessa studier samlade forskarna vävnadsprover från hela kroppen och fann att de män som åt broccoli visade hundratals olika fördelaktiga förändringar hos gener som är kända för att spela en viktig roll i förebyggandet av cancer.

Artrit
Sulforaphane blockerar en enzym som angriper brosk och kan sakta ner och förebygga artros.

Blodtryck och njurar
Studier gjorda på råttor visade att sulforaphane förbättrade njurfunktionen och sänkte blodtrycket, också det en följd av att DNA-metyleringen normaliserats.

Motverkar för tidigt åldrande och stärker immunförsvaret
Genom att sulforaphane stärker kroppens antioxidantförsvar kan det direkt påverka den oxidativa skada fria radikaler orsakar i kroppen och bidrar till de processer vi kalla åldrande, samtidigt som immunförsvaret förstärks.

Hjärt- och kärlsjukdomar
Sulforaphane kan främja produktionen av enzymer som skyddar blodkärl, och minska antalet molekyler som skadar celler, kända som reaktiva syreföreningar eller reaktiva syreradikaler (Eng. ROS, “Reactive oxygen species”). Större mängder av reaktiva syreföreningar i kroppen kan orsaka allvarliga skador på viktiga biologiska molekyler som DNA och RNA, och ingår bl.a. i apoptos (programmerad celldöd). Personer med diabetes har upp till fem gånger större sannolikhet att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar och kan genom att öka mängden korsblommiga grönsaker som t ex broccoli, minska skadorna på kärlen.

Mer
Det tycks finnas oändliga hälsofördelar med att äta broccoli, här har vi några fler i korthet:

*Stödjer kroppens avgiftning tack vare innehållet av fytonäringsämnena glucoraphanin, gluconasturtiian, and glucobrassicin.

*Antiinflammatoriskt (inflammation är orsaken till många kroniska sjukdomar).

*Innehåller flavonoiden kaempferol (flavonoider är bland annat verksamma som antioxidanter), vilket kan motverka allergier och inflammation.

*Innehåller mycket fibrer som är bra för matsmältningen.

*Bra för ögonen tack vara karotenoiderna lutein och zeaxanthin.

*Bra för huden genom att sulforophane hjälper till att reparera hudskador.

*Rik på näringsämnen som kalium, kalcium, protein och C-vitamin.

*Kan minska blodsockernivån genom att den innehåller både vattenlösliga fibrer och krom.

*Innehåller lutein som kan förebygga förtjockning av artärer och därmed stödja hjärthälsan.

Ja det finns hur mycket som helst vi skulle kunna skriva om broccoli, och det är en återkommande ingrediens i många av våra sallader och juicer på Matapoteket. Så kom in och prova och bli inspirerad av att öka intaget av broccoli i kosten! För de allra flesta är det helt ofarligt att äta mycket broccoli, en liten varning dock för de som har problem med sköldkörteln, eftersom rå broccoli liksom andra korsblommiga grönsaker innehåller goitrogener, som kan påverka sköldkörtelns funktion. Om du har hypotyreos (underaktiv sköldkörtel) eller struma kan det vara bättre att äta dessa grönsaker uppvärmda, eftersom det hindrar effekten av goitrogener.

Som alltid är du välkommen in på Matapoteket om du har frågor eller vill ha mer inspiration till att förbättra din hälsa, eller bara något gott att äta!